Beveik 300 mokyklų pilietiškumo, ekonomikos ir dorinio ugdymo pamokos nuo šiol bus kitokios. Mokyklas pasiekė nauja, šioms pamokoms integruoti arba praturtinti skirta, interaktyvi ugdymo programa „Pilietis per 31 valandą“. Vienerių metų programa kviečia pamokose diskutuoti apie socialinius reiškinius – skurdą, ekologiją, robotizaciją ir pan. Vos startavusi nemokama programa sulaukė ypač didelio mokytojų susidomėjimo – ja naudosis 430 mokytojų visoje Lietuvoje.
„Didelis mokytojų įsitraukimas rodo, kad jiems trūksta įrankių ugdyti tai, kas šiandien yra kertiniai dalykai – kritinį, kūrybinį mąstymą, gebėjimą spręsti realias problemas. Būtent dorinio, pilietinio ugdymo ir ekonomikos pamokos yra raktas į aiškesnį savęs ir visuomenės suvokimą, tad negalima apsiriboti tik atskiros disciplinos žiniomis. Nagrinėjant aktualias problemas, tokias kaip, pavyzdžiui, populizmas, socialinių tinklų įtaka neužtenka išdėstyti faktų, svarbu, kad mokiniai patys gebėtų vertinti moralinius, ekonominius aspektus, politinę aplinką. Taip socialinės problemos pamatomos ne fragmentiškai, bet iš esmės“, – teigia programą iniciavusio ir kūrusio Lietuvos laisvosios rinkos instituto Švietimo centro vadovė Marija Vyšniauskaitė.
Vienerių mokslo metų programa „Pilietis per 31 valandą“ buvo kuriama kartu su Lietuvos, Latvijos, Estijos edukologais ir mokytojais, konsultuojantis su Suomijos ekspertais, kur integruotas ugdymas sėkmingai taikomas. Ji skirta vyresnių (9-12) klasių mokytojams ir jų mokiniams. Mokytojai gali naudotis interaktyvia jiems skirta knyga, kurioje – kritinį mąstymą provokuojančios užduotys su atsakymais, vaizdo įrašai, straipsniai, idėjos projektams klasėje ir už jos ribų. Šiuo metu kuriama ir interaktyvi platforma mokytis patiems mokiniais.
„Pilietiškumas mūsų šalyje yra tokia pat opi problema kaip ir ekonominis raštingumas, o jis yra žemumose. Mes, mokytojai, turime padėti tėvams ugdyti kritiškai mąstančius jaunus žmones. Dėl to klasėje svarbu kalbėti apie socialines aktualijas, ir ne tik iš vienos, bet iš skirtingų disciplinų pusių. Mokiniams rūpi, tai kas vyksta aplinkui, jiems įdomu, ar robotai pakeis žmones, ar teisingai elgiasi aktyvistė paauglė Greta Thunberg, kovojanti prieš klimato kaitą. Ne į visus klausimus žinau atsakymus, ieškome jų kartu“, – sako ekonomikos mokytoja iš Vilniaus Živilė Liškauskaitė.
„Naujoji programa yra tarsi natūrali tąsa pradėtų inovacijų ekonomikos pamokose, siekiame socialinį ir moralinį ugdymą ištraukti į dienos šviesą. Paaugliai nėra pasyvūs stebėtojai visuomenėje, į socialinius klausimus jie įsitraukia savais būdais. Kalbėdami apie jiems rūpimas problemas jiems suprantama kalba, galime užauginti savarankiškų ir atsakingų piliečių kartą“, – teigia Marija Vyšniauskaitė.
Lietuvoje medžiagą jau praėjusiais mokslo metais išbandė 1700 mokinių trylikoje šalies mokyklų. Ši programa yra Nacionalinės švietimo agentūros projekto „Inovacijų išbandymas“ dalis, kurios tikslas – trijų disciplinų mokytojams bendradarbiauti ir medžiagą integruoti į įprastas pamokas.
Lietuvos laisvosios rinkos institutas yra išleidęs vadovėlį „Ekonomika per 31 valandą“, iš kurio šiuo metu mokosi beveik 22 tūkstančiai moksleivių, tai yra 78 procentai visų 9-10 klasių mokinių. Šis vadovėlis yra pripažintas geriausia mokymosi priemone Londono knygų mugėje.